16 Kasım 2012 Cuma

לא קל ללמד יוגה בלב שכונה חרדית בבית שמש

To contact us Click HERE

ב�חת הקומות העליונות בבניין ברמת בית שמש, פועל סטודיו ליוגה בהפרדה מל�ה לנשי� וגברי�. המיקו� של הסטודיו בקצה הרחוב, מ�פשר לנשי� חרדיות, ג� ל�לה מהחסידויות הקיצוניות ביותר הדרות בשכונה החרדית, לחמוק �ליו ב�ין רו�ה, לתרגל יוגה ולה�זין בשקט לגוף שלהן. הסודיות חשובה: מרבית התושבי� בשכונה רו�י� ביוגה עיסוק מוקצה, עבודה זרה, ל� פחות.
לפני כשבועיי�, נתפסה תלמידה בסמינר חסידי בקלקלתה, ל�חר שהלשינו עליה להנהלת המוסד, שהי� מתרגלת יוגה. הי� התחילה דווק� בעצת המחנכת שלה, �בל כשהמנהלת שמעה שהי� מבקרת ב"מקו� של עבודה זרה", כדבריה, הוזהרו ההורי� שהי� תסולק מהסמינר �� ל� תפסיק. הרחקה מהסמינר עלולה לחסל �ת סיכוייה לשידוך טוב והנערה ויתרה.
העובדה ×›×™ בעלי הסטודיו, רחל ו×�ברה×� קולברג, מורי×� מוסמכי×� ליוגה, בסוף שנות ×”-30 לחייה×�, ×”×� חוזרי×� בתשובה ותיקי×�, המשתייכי×� לחסידות ברסלב, ל×� השפיעה על הנהלת הסמינר. ×”×� ×�פילו ל×� טרחו לבדוק ×�ת מטרת השיעור. ×�יומי×� ל×� נחסכו ×’×� מרחל קולברג. "×�מרו שזה מקו×� של טומ×�×” המעודד חוסר צניעות, וש×�× ×™ נש×�רת ×�חרי השיעורי×� ×¢×� הבנות ומגלה להן עולמות", ×”×™×� סיפרה. בזמן ×”×�חרון, ×”×™×� מתעוררת כל בוקר בחשש שפשקווילי×� ×¢×� שמה, מכסי×� ×�ת קירות השכונה.   לחן חסידי

הסטודיו, חלל בהיר ו�ינטימי, ספון מרישי עץ מהרצפה ועד למפתח התקרה הגבוה, והמשופע של גג הרעפי�, ל� נר�ה שייך לרחוב החרדי הכעור בחוץ. הו� ממוק� בקומה השנייה של בית משפחת קולברג וכדי להגיע �ליו יש לעבור בדירת המשפחה. למרות ספרי הקודש ותמונות הרבני�, יש בדירה מגע �ישי ו�ווירה מסתורית ונעימה, במיוחד כשמ�חד החדרי� בוקעי� צלילי קלרינט בלחן חסידי.
לב�י� מהחסידויות הקיצוניות ש�ינ� מורגלי� ב�סתטיקה כלל, זוהי כניסה לעול� שונה ומופל�. זמן קצר ל�חר תחילת השיעור, מופיעה נערה מבוישת. הי� ממהרת להתלבש וכעבור כמה דקות מופיעה במכנסיי� מתחת לחצ�ית ה�רוכה. גרביה השחורי� ייש�רו על רגליה במשך השיעור. �שה שעל פי לבושה שייכת לחסידות קיצונית, �ף ל� מחליפה בגדי�, ומתוחה משהו ממהרת למצו� לעצמה מקו� בחדר.
הי� וחברותיה חומקות לכ�ן בהיחב�. בהיכנסן הן כמו מצמצמות �ת מידות גופן, ל� נוח להן ע� המבטי� של הנשי� ה�חרות. הן ל� רושמות �ת שמותיהן על כוסות המי� כמו שנהוג, מחשש שיזהו �ותן. �בל נר�ה שהן כה כמהות לשלווה הזו, הנקנית בייסורי�. ומי של� ר�ה �שה חסידית נחה על עקביה ועוצמת עיניה בתנוחת יוגה �ופיינית, ל� ר�ה מנוחה מימיו.
המפגש בין חברי הקהילות הסגורות הללו ליוגה �ינו פשוט. לדברי רחל קולברג, מקצת מתלמידותיה הן נשי� דתיות ממוצ� �נגלוסקסי, שיודעות למה הן ב�ות. ה�חרות, הי� �ומרת, החסידיות והליט�יות המחמירות, "לעול� ל� היו מעלות בדעתן לתרגל יוגה, ודווק� �צלן יש בעיה. הן מנותקות מהגוף שלהן לגמרי. בדרך כלל הן ב�ות לכ�ן רק �חרי שהן מגיעות למצב קשה מבחינה ברי�ותית".

שינוי הגישה כלפי היוגה, ×�פו×�, הו×� עניין של שליחות עבור שני המורי×�. ×�בל נדרש זמן עד שהבינו שלעתי×� שולחי×� ×�ליה×� ×�ת המקרי×� הבעייתיי×� ביותר מקרב הפלגי×� הקיצוניי×�, במקו×� להפנות ×�ות×� לרשויות. כך, ב×�חד השיעורי×� לגברי×� ש×�ברה×� קולברג מעביר, התייצב נער ש"סיפר שמשעמ×� לו ×�בל שההורי×� ל×� ירשו לו לפרוש מהישיבה עד השידוך", מספרת רחל. ×�חרי זמן נודע לה×�, שהבחור מעריץ ×�ת היטלר ומתעלל בחתולי×�. כעבור זמן קצר הו×� נעל×� ול×�חר מכן נשפט על ×�ונס וישב בכל×�. לדבריה, "הקהילה ל×� ב×�מת מעוניינת לפתור ×�ת הבעיה. נותני×� ×�×™×–×” טיפול ×�לטרנטיבי, ריטלין, ו×�×– ×”×� חושבי×� ‘נחתן ×�ותו וזה ייעל×�'".
�ברה� קולברג מספר שיש מטלות שבהן החסידי� מתקשי� מ�וד, בין היתר מפני ש"ה� ל� מכירי� �ת השמות של חלק מה�יברי�. ה� ל� יודעי� מה זה להרי� ידיי�. ה� ב�י� לשיעור בבגדי היו� יו�, מתעקשי� להיש�ר ע� הציצית. �ין לה� בגדי ספורט".

הרתיעה מיוגה מושרשת. "�� ה� שו�לי� רב, הו� יגיד לה� שזו עבודה זרה", �ומר �ברה� קולברג. בעבורו יוגה הי� דרך לעבודת הש�. "ברגע שבן �ד� צריך להיות מודע לעקב, כשהמבט מסובב למקו� �חד, ו�ני מבקש להתרכז במקו� �חר בגוף, נוצרת התבוננות במה של� רו�י�. זו רוחניות".
רחל סבורה שכ�שר מנותקי� מהגוף �ין סיכוי לעבודה רוחנית. "כשהילד שלי יושב בסיכול לוטוס בשיעורי גמר� בישיבה, צועקי� עליו שזה מנהג הגויי�", הי� �ומרת. "למה, �� זה מה שיגרו� לו להתרכז? זה כלי שה� מסרבי� לקחת".
ל� היו בגו�ה

עבור בני הזוג קולברג הקשר בין רוחניות ליוגה ברור: ה� החלו בתהליך של חזרה בתשובה בהודו, דרך לימוד יוגה. רחל, בת 39, עלתה מברית המועצות ב-1990 כשהיתה בת 17. שמה ברוסית היה יולה והי� גדלה במוסקבה. �ביה היה מורה לספרדית והמתרג� ה�ישי של פידל קסטרו לשפה הרוסית. שנה �חרי שעלתה לישר�ל, הי� עשתה בגרות מל�ה בעברית. בשנות ה-20 לחייה הכירה �ת בעלה בשמו הקוד�, דגן יפרח, בן גילה, תושב רמת השרון. �ז ג� גילתה �ת היוגה. "כמו ילדה רוסייה טובה, הייתי שני� בהתעמלות קרקע. כשב�תי ל�רץ ניסיתי תחומי� קרובי�, עד שמישהו הכיר לי �ת היוגה, נסחפתי וסחפתי �ת בעלי".
ה� תירגלו יוגה ולמדו במדרשה ל�מנות בבית ברל, הו� צילו� והי� ציור. בשנת 2000, נשו�י�, לקחו �ת בנ�, �ז בן שלוש, ונסעו להודו, ללמוד. ה� ל� היו תרמיל�י� קל�סיי�: ל� הגיעו לגו�ה, ל� עישנו סמי�. ה� חיו בעיר קטנה, קמו השכ� בבוקר והלכו ללמד יוגה. "בהודו חיי� �ת המסורת, זה עורר קנ�ה", �ומרת רחל. "היינו ערי� לחגי� פת�ו�. היה ג� �ת עניין המשמעת בבית הספר ליוגה - ל� משמעת למען משמעת, �ל� כדי לבטל �ת עצמך ולקבל מדרגה רוחנית �חרת".
�בל לקר�ת פסח ב�ותה שנה, ה� חשו בדידות והחליטו לנסוע לרישיקש הסמוכה, לנסות למצו� ש� ישר�לי� לחגוג �ת� �ת החג. "נפלנו על זוג ברסלבי� שעשו ש� ליל סדר", הי� �ומרת. "היה שמח. הרבה �וכל, להיות ביחד. פת�ו� קיבלנו תשובות לש�לות שש�לנו".
�חרי פסח כבר החלו לשמור שבת. רחל היתה �ז בהריון ע� בנ� השני - לבני הזוג חמישה ילדי� - וה� החלו להרהר בחזרה ל�רץ. ע� שוב� התחברו לפלג של הנ-נחי� הברסלבי� ולפני שבע שני� עברו לרמת בית שמש והפסיקו �ת העיסוק ביוגה. "היינו ב�ורות גבוהי�, מה שנקר�", צוחקת רחל. בלילות ה� נסעו במכונית המזמרת של הנ-נחי�.
×”×™×� ש×�לה רב לגבי היוגה. "הו×� ×�מר לי, ‘זו הת×�ווה שלך. ×�ל תעבדי, תקדישי ×�ת עצמך לילדי×�'". ו×�כן, ×”×™×� הקדישה עצמה לילדי×� במשך שנתיי×�, למרות שכדבריה, "כמעט התחרפנתי בבדידות הזו, ×¢×� ×�רבעה בני×� בבית ובלי היוגה". כשהילדי×� הגיעו לבית ספר, ×”×� ביקשו לרשו×� ×�ות×� לבתי ספר חסידיי×�. "רציתי להעביר ×�ות×� ל×�ליטה חסידית, ל×� רציתי חוזרי×� בתשובה שהיו ברמה נמוכה", ×”×™×� ×�ומרת. הילדי×� ל×� התקבלו, כך נרמז לה×�, בעיקר בשל הש×� המזרחי. רק ×�חרי שיפרח דגן הפך ל×�ברה×� קולברג (כש×� נעוריה של ×�מו) ויולה לרחל, המשוכה הוסרה.
"ל� רציתי להיות דתייה לייט", הי� �ומרת. "רציתי �ת כל החבילה. חשבתי נתלבש כמות�, נהיה כמות�. הב�תי �ת עצמי למצב של להיות צדיקה. רק תפילה כל היו�, ל� לדבר ע� חברי� מהעבר, להתנתק. שו� דבר שיעורר �צלי רצון למשהו מהחיי� הקודמי שלי".
ההתפכחות החלה כשהתברר ש×�חד הרבני×� בחדר מכה ×�ת בנה בן ×”-11. ל×�ט ל×�ט היוגה חזרה לחיי×�. "כשהבנתי של×� מטפלי×� ברעבע ורוצי×� לט×�ט×� ×�ת הבעיה, ×�מרתי לעצמי, ‘רגע, ×�× ×™ ל×� עושה עוד סיבוב בקומוניז×�'", ×�ומרת רחל קולברג. "בעיני ×”×�מונה ×–×” דבר גדול ו×�× ×™ ל×� מוותרת. ×–×” ש×� ×�ותך במדרגה ×�חרת. מצד שני, ×–×” שה×� שמו ×�ת הש×� יתברך בתוך הכיס שלה×�, בעיני ×–×” עיוות גדול. ×�× ×™ רוצה למצו×� ×�ת הדרך שזה יתקיי×� בשלו×�", ×”×™×� מוסיפה ל×�חר הרהור, ול×� ברור ×�×� ×”×™×� מדברת על היוגה והחרדי×�, ×�ו על עצמה. "הבנתי ×�יך צריך להתלבש, ×�יך להתנהג, ×�בל ×–×” ל×� מספיק. ×�× ×™ מפחדת להיתקע. ×�× ×™ ל×� רוצה להתרגל לחיות כך, בלי טיפה של רוחניות".
למרות הדילמה, בינתיי� הי� רו�ה �ת ייעודה בהור�ת יוגה דווק� בלב ה�וכלוסייה החרדית. "היוגה נותנת לנשי� הללו הזדמנות להיפגש ע� עצמן", הי� �ומרת. "�ני רו�ה �ת זה כסוג של תשובה. הנשי� הללו חוות חזרה לעצמ� ו�ז הן יכולות לבחון �� הן �הובות, �� הן עושות �ת הדברי� שהן �והבות ו�� הן �והבות �ת המקו� שבו הן נמצ�ות. �� הן מתמידות ביוגה, יש השלכות", הי� �ומרת. זה כנר�ה נכון ג� לגבי עצמה.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder