23 Şubat 2013 Cumartesi

ריבוי פרשות פדופיליה ואונס ברחוב החרדי

To contact us Click HERE

בשבועות ה�חרוני� עבר הרחוב החרדי טלטלה. פרשת עלילת ה�ונס בילדה בת 5 במודיעין עילית, שבדתה רכזת הגני� בעירייה על מנת לעורר מודעות לתופעת עברייני המין במגזר, הציפה �ת הנוש� �ל פני השטח. לפני שבועיי� עצרה המשטרה פדופיל חרדי שהתעלל בעשרות ילדי�. מעשיו היו ידועי� לרבני� מהעדה החרדית, וה� טיפלו בו בסירוס כימי. בשבוע ה�חרון נעצרו שבעה חשודי� נוספי�, רוב� חרדי�, בחשד לפדופיליה.
�בל למרות ריבוי המקרי� המגיעי� למשטרה ל�חרונה, קשר השתיקה בעדה החרדית סביב פרשיות של התעללות מינית בנשי� וילדי� עדיין רחוק מלהתמוסס. ברשויות ה�כיפה והחוק הבינו שכדי להתמודד ע� התופעה צריך קוד� לעבור �ת משוכת רב הקהילה, של� פע� �וסר על הקורבנות להתלונן. במשטרה החלו לשתף פעולה ע� רבני�, ול�חרונה �ף פורס� כי שופט בית המשפט המחוזי בתל �ביב, צבי גורפינקל, פנה בצעד חריג למנהיגי החברה החרדית ודרש מה� של� לטפל בעצמ� במקרי� של פגיעות מיניות. הדרישה הז�ת הגיעה על רקע הכרעת הדין של צעיר מבני ברק, שהורשע בביצוע מעשה מגונה בנער בן 14 בתוך מקווה בעיר, �ך רבני הקהילה החליטו של� לערב �ת המשטרה בעניין.
יצחק קדמן, ר�ש המועצה לשלו� הילד, �מנ� נתקל במקרי� רבי� של רבני� שהורו לציבור שלה� להתלונן, �בל ג� ברבני� שהשתיקו מקרי �ונס. "פנה �ליי �ד� שהחבר הכי טוב שלו לן �צל� בבית ופגע מינית בילדה שלו. הו� התקשר כדי להתייעץ, ו�מרתי לו '�תה חייב ללכת למשטרה'. הו� �מר לי שהו� ל� יכול לעשות �ת זה בלי לקבל �ישור מהרב שלו, וביקש ש�דבר ע� הרב. הרמתי טלפון לרב, סיפרתי לו �ת הסיפור והו� הורה לו מיד ללכת למשטרה. מצד שני, פנתה �ליי פע� רופ�ת משפחה משכונה חרדית בירושלי� וביקשה �ת עזרתי. הי� �מרה לי ש�ישה חרדית הגיעה �ליה וביקשה שהי� תבדוק �ת הילדה שלה. הי� ל� �מרה לה מה הבעיה, רק רמזה ש'משהו ל� בסדר ע� הילדה'. הבדיקה גילתה שהילדה עברה �ונס, והרופ�ה �מרה ל�ישה ללכת להתלונן במשטרה. ה�ישה הלכה לש�ול �ת הרב, וכשהי� חזרה לרופ�ה הי� �מרה שהי� בשו� �ופן ל� יכולה להתלונן כיוון שהי� ל� קיבלה �ת �ישור הרב. בסופו של דבר פנינו למשטרה בעצמנו, �בל היה כ�ן קושי רציני של שיתוף פעולה ומתן עדות".

הרב מרדכי בלוי, יו"ר משמרת הקודש והחינוך (משמרת הצניעות) בבני ברק, מ×�שר של×� בכל מקרה הרב מפנה ×�ת הקורבן למשטרה. "הרגישות במגזר החרדי ×”×™×� גבוהה ביותר בנוש×� המשפחתי, ויש לזה השלכות ×�מיתיות לגבי הילדי×� – קבלת×� למוסדות חינוך יוקרתיי×� ובעיקר נוש×� השידוכי×�", הו×� מסביר. "הרבני×� ניגשי×� לכל תלונה שמגיעה ×�ליה×� בנחישות וברגישות, ול×� כל מקרה מופנה למשטרה. ×�×� מתברר לרבני×� מעל לכל צל של ספק שמדובר במעידה חד פעמית, ×”×�יש מוזמן לרבני×� ותחת ×�זהרה נשלח לטיפול פסיכולוגי וטיפול מקצועי ×�חר. במידה שמדובר בפושע מועד, הרבני×� פוני×� למשטרה, מוסרי×� ×�ת כל המידע כדי שיהיה בקלות ×�פשרות לשי×� ×�ותו מ×�חורי סורג ובריח".

בעבר התפרסמו מקרי� ש�ד� שסרח הוגלה �ל מחוץ לעיר, זו עדיין שיטה קיימת?

"במקרי� מסוימי� הרבני� ממליצי� ל�ד� לשנות מקו� מגורי�. �� הו� התחיל ע� ילדי� �ו ע� ילדות מקווי� שהנטיות שלו, ל�חר הטיפול שיינתן לו, ישתנו. הו� נמצ� במעקב צמוד של רבני� ו�� המעשה ל� חזר לעצמו וב� לציון גו�ל".

30 פניות בחודש
�בל ל�חרונה נשמעי� במגזר החרדי ג� קולות חדשי�, שמביני� שהדרך היחידה לטפל בסוגיית ההטרדות הי� רק מול הרשויות. �חת החלוצות בתחו� הי� עו"ד ענת בן ז�ב, 40, חרדית תושבת בני ברק, נשו�ה ו�� ל�רבעה.

הכל התחיל בשיחת טלפון תמימה שקיבלה בן ז�ב מחברה שלה. �ותה חברה סיפרה על בחורה חרדית מבני ברק, שהותקפה מינית בילדותה על ידי בעלה של �חותה, והחליטה לספר �ת סיפורה. �ותה בחורה ידעה היטב מה מצפה לה בבית כשתחליט להוצי� �ת הסוד החוצה, וכך ב�מת היה. "כול� כעסו עליה, ממש השתוללו", מספרת בן ז�ב. "�מרו לה שהי� ממצי�ה ושהי� ל� יודעת בכלל מה זה. �בל הי� הייתה נחושה. הי� הרגישה שהעבר שלה מפריע לה בשידוך, הי� הייתה מ�וד עצורה וחששה מכל קשר ע� גבר. הי� הרגישה ש�� הי� ל� תעשה משהו, הי� תגרור �ת ההתעללות הז�ת �יתה כל החיי�".

החברה בסך הכל ביקשה ×�ת עצתה המקצועית, ×�בל בן ×–×�ב, בעלת משרד עורכי דין עצמ×�×™ העוסקת ביו×� יו×� בעיקר בענייני תמ"×� 38 ול×� בעבירות פליליות, הבינה שהי×� עלתה על משהו – ש×�נשי×� מהמגזר החרדי שרוצי×� להתלונן על עבירות מין זקוקי×� לייעוץ מקצועי של מישהי ש"×�וכלת ×�ת ×�ותו חמין בשבת", לדבריה. "תמיד שמעתי טפטופי×� שיש ×�נשי×� שחוששי×� להתלונן וצריכי×� ליווי כדי לעשות ×�ת ×–×”, והבנתי שע×� הכלי×� שיש לי ×�× ×™ יכולה לסייע, ×›×™ כן יש רצון להתלונן. הדברי×� הולכי×� ומחריפי×�, העול×� הולך ומשתגע מיו×� ליו×�".

בן ×–×�ב חברה לעו"ד רבקה שוורץ, עורכת דין פלילית בעלת משרד עצמ×�×™ בירושלי×�, ויחד הן הקימו ×�ת "מן המיצר" – סיוע וליווי משפטי לנפגעי עבירת מין במגזר החרדי. הן מלוות ×�ת המתלונני×� והמתלוננות בכל ההיבטי×� המשפטיי×� של הגשת תלונה, יושבות בדיוני×� של בית המשפט ותומכות בשעות הקשות, הכל לל×� תמורה כספית. "למשפחה מ×�וד קשה לבו×� ×¢×� המתלוננת ולשמוע מה שיש לה להגיד על דוכן העדי×�", ×”×™×� מסבירה. "×”×™×” לנו מקרה של ×�ישה נשו×�×” שעברה ×�ונס. שיפוצניק שעבד ×�צלה בבית ש×� לה ס×� ×�ונס במשקה, וכשהי×� התעוררה משינה ×”×™×� הבינה שמשהו קרה לה, ×�בל ל×� זכרה כלו×�. ×”×™×� הקי×�×” כל הזמן, חשה סחרחורות קשות וכשהגיעה לבית חולי×� התברר שהי×� × ×�נסה. ההורי×� שלה ובעלה ל×� סיפרו ×�ת ×–×” ל×�×£ ×�חד, ×�פילו ×”×�חיות שלה ל×� ידעו מזה. ×”×™×� הלכה להעיד לבד".
ומה ע� בעלה?

"הו� תמך בה, �בל לבית המשפט היה לו קשה לבו�".

בן ז�ב ושוורץ הקימו �ת העמותה רק לפני מספר חודשי�, �בל מ�ז שהשמועה על זוג עורכות הדין שעוזרות לקורבנות תקיפה מינית התפשטה ברחוב החרדי, הטלפון שלהן ל� מפסיק לצלצל. "חשבנו שנצטרך להקדיש לזה רק כמה שעות בחודש, �בל כמות הפניות עולה כל הזמן", �ומרת בן ז�ב. "רק החודש קיבלנו כ-30 שיחות. ל� בכל המקרי� �נחנו יכולות לסייע. למשל הייתה מישהי שסיפרה שחברה של הבת שלה חזרה מבית הספר, ומישהו משך לה �ת תיק ה�וכל ולקח �תה הצידה. הי� ל� ידעה לתת לי פרטי� ול� יכולתי לעשות ע� זה כלו�, �בל �נשי� שומעי� עלינו וה� מרגישי� שיש כתובת, יש מי שיכול לעזור".
מי פונה �ליכן?

"לרוב נשי� בוגרות ונשו�ות, שמחליטות להתלונן על משהו ש�רע בעברן. �לה נשי� שמרגישות שהיו� יש להן על מי להישען ומקבלות �ומץ להתמודד. עדיין ל� הגיעו הורי� לילדי� �ו מישהי שנפגעה מינית בימי� �לה".

סביר להניח ש×�×� בן ×–×�ב ושוורץ היו מקימות ×�רגון ×›×–×” רק לפני שני×� ×�חדות, הטלפון שלהן ל×� ×”×™×” מצלצל בתדירות גבוהה. עבירות מין בחברה החרדית הן בגדר ט×�בו ש×�ין מדברי×� עליו, ×’×� במחיר של התפשטות התופעה. חלק גדול מהמקרי×� מושתקי×� ×›×�מור, ×�ו מטופלי×� בקהילה, בין ×�×� שולחי×� ×�ת העבריין לטיפול נפשי ×�ו מגלי×� ×�ותו לעיר ×�חרת. ×’×� כש×�ד×� שביצע פשע כבר יושב בכל×� ומרצה ×�ת עונשו – מסתירי×� בקהילה ×�ת דבר העבירה ומספרי×� למשפחה ולחברי×� שהו×� נסע לחו"ל.

×�בל החומרי×� הנפיצי×� הללו, שזולגי×� ל×�חרונה החוצה מהקהילה הסגורה דרך רשויות ×”×�כיפה, שירותי הרווחה והתקשורת שמדווחת כמעט מדי שבוע על פרשת פדופיליה ×�ו הטרדה מינית – מ×�לצי×� ×�ת החברה החרדית להיערכות מחודשת. למשטרת ישר×�ל ×�מנ×� ×�ין נתוני×� ממוקדי×� על כמות הפשיעה המינית בחברה החרדית, ×�ול×� גור×� בכיר במשטרה בהחלט מ×�שר שקיימת עלייה מובהקת במספר התלונות שמוגשות מהמגזר. נר×�×” שלציבור החרדי פשוט נמ×�ס מההשתקה. "יש עלייה מספרית בכמות התלונות שמגיעות ×�לינו מהציבור החרדי. ×–×�ת בעקבות שיתוף פעולה שלנו ×¢×� ר×�שי הקהילות. ×�נחנו מדברי×� יותר ×¢×� ר×�שי העדה החרדית ובהחלט יש יותר פתיחות מצד×� מ×�שר בעבר לבו×� ×�יתנו במגע", ×�ומר הבכיר.
"כשנחשפה הפרשה במודיעין עילית, ג� �� הי� התבררה כל� נכונה בסופו של דבר, �י �פשר היה להתחמק מלשמוע על זה", �ומרת בן ז�ב. "דיברו על זה תחת כל עץ רענן, ברחוב, בבית הכנסת, בבית הספר. �נשי� מתענייני� בזה, ה� מחפשי� מענה, �� תעשי סקר קטן �קר�י ברחוב תר�י שזה נוש� מ�וד ח�. �נשי� רוצי� שינוי".

�חד השינויי� המפתיעי� הו� העובדה שג� גברי� חרדי� מוכני� להיפתח ולספר על הטרדות שעברו. שרה זלצברג, דוקטורנטית ב�וניברסיטה העברית שחוקרת �ת נוש� הפגיעות המיניות במגזר, נדהמה מרמת שיתוף הפעולה של הגברי� שהתר�יינו למחקר שלה. "הצלחתי ל�תר 40 גברי� חרדי� שנפגעו מינית ורצו לספר על כך", הי� �ומרת. "ה� שיתפו פעולה בצורה מדהימה ו�מרו ש�ין לה� �פיקי� �חרי� לדבר על זה. �חד מהמרו�ייני�, למשל, סיפר כי כבר פתח בהליך משפטי �בל �ב� שלו עצר �ותו ומנע ממנו לפתוח �ת הסיפור, בעיקר בגלל שה�חיות שלו עדיין ל� נשו�ות והו� עלול לפגוע בהן".

המהפכה השקטה של המגזר

�חת הפרשיות שסימנה �ת נקודת השבר ברחוב החרדי, והבי�ה לרצון לבקוע �ת חומות השתיקה, הי� חשיפת פרשת הפדופיליה הגדולה והקשה בתולדות המדינה בשכונת נחל�ות בירושלי� בשנת 2011, שהסירה �ת הלוט מעל רשת של עשרות פדופילי� שפעלה לל� מפרע בשכונה במשך שני�. הפרשה הניבה �מנ� רק שלושה כתבי �ישו�, �ול� התי�ורי� הקשי� והמספר הגדול של הילדי� שנפגעו, הכניסה הורי� רבי� במגזר להיסטריה. "החברה הייתה תמימה, הי� ל� הבינה מה קורה לה", �ומר �יש חינוך חרדי בכיר. "פת�ו� החלו להבין �ת ממדי התופעה והבינו שמשהו צריך להשתנות. צריך לעבוד ע� גורמי� מקצועיי� ולגשר בין החברה החרדית לרשויות החוק והרווחה".
לפני מספר חודשי� יצ� ספר ילדי� חדש, חריג מ�וד בנוף ספריית הספרי� הביתית שמיועד לחברה החרדית ומדריך ילדי� �יך להישמר מפגיעות מיניות ומפדופילי�. בספר "מוטב להיזהר כדי ל� להצטער", שיצ� בהוצ�ה פרטית ובשיתוף פעולה של רבני� מכל הזרמי� מוב�י� �יורי� של ילדי� וילדות בלבוש חרדי ע� הנחיות ברורות כיצד להיזהר מפדופילי�: "ל�ף �חד �ין זכות לגעת ב�זורי� הפרטיי� בגופכ�", נכתב בספר �ו "�ף פע� ל� ללכת לשו� מקו� ע� �נשי� זרי�". בקרית ספר חילקו לתלמידי� צמיד יד שנוש� �ת הכתובת: "לברוח, לצרוח, לספר להורי�", המ�פשר להעלות לדיון נוש�י� שמעול� ל� נפתחו בעבר במשפחות חרדיות.
"השינוי הו� חלק משינוי רחב יותר שעוברת החברה החרדית", מסבירה זלצברג. "�מנ� התהליך נמצ� לגמרי בר�שיתו, �בל יש מגמה כללית של פתיחות בזר� המתון של החברה החרדית. בתחו� התעסוקתי, הפוליטי, ביחס לצב� ועוד. הזר� המרכזי של הציבור החרדי נמצ� במגמה של פיוס ע� החברה הכללית. הדרך עוד �רוכה, �בל יש מהפכה שקטה, בפירוש. מה שכן, �י �פשר להתעל� מכך שהמגמה החותרת להשתקה עדיין שולטת בכיפה".

"יש היו� הרבה יותר נכונות לשמוע ולקבל דברי� מבחוץ", מ�שרת בן ז�ב. "בחברה החרדית מביני� היו� ש�פשר לחיות על פי ההלכה ועדיין להיות בקשר ע� העול�. וש�י �פשר יותר להסתגר. יש �ינטרנט, רשתות חברתיות, המידע זור�. �י �פשר ב�מת להסתיר".
ה�ינטרנט הו� סממן משמעותי בשינוי. �� בעבר חל ט�בו מוחלט על סיקור ו�זכור של פרשיות מין, הרי שהיו� יש ב�תרי החדשות החרדי� סיקור קבוע של חשיפות של המשטרה. "�תר כיכר השבת לקח �ת הנוש� הזה כ�ג'נדה", �ומר ישר�ל כהן, כתב בכיר ב�תר. "לשי� מר�ה מול �נשי�, להבי� לידיעת� �ת הסיפורי� ה�לה. כמובן שהכל נעשה בצורה נקייה, �נחנו ל� נגיד �ת המילה '�ונס', �בל נגיד 'התעללות'. רק השבוע העלינו ידיעה על מלמד שתקף ילדי� בבית"ר. הסיפור במודיעין עילית, לפני שהתברר שהו� מעשייה, התפרס� רק �צלנו".

יש �ייטמי� של� תעלו?

"בווד�י, ל� נעלה �ת ה�ייט� על גדעון סער, למשל, כי �נחנו ל� מחפשי� �ת הצהוב והרכילותי. �נחנו מחפשי� לטפל בבעיה".
�יך מגיבי� בציבור לכך ש�ת� מתעסקי� בנוש�י� ש�סור לדבר עליה�?

"יש �נשי� שהתנגדו לזה בהתחלה, �בל עכשיו ה� מביני� שזה ב� ממקו� שמנסה לתקן וה� מתחברי� לזה".

עושה רוש×� שהמצב בישר×�ל הרבה יותר טוב יחסית למתרחש בימי×� ×�לו בקהילה היהודית בניו יורק. התקשורת ש×� מדווחת ל×�חרונה על מ×�מצי הקהילה להסתיר ולהטיל ×�יפול על פרשיות מין – עד כדי העלמת הוכחות והשתקת עדי×�. ל×�חרונה הוגשו כתבי ×�ישו×� כנגד ×�רבעה חרדי×� מחסידות ס×�טמר, ב×�שמה שהתקשרו לנערה שהגישה תביעה על מעשה מגונה נגד חסיד בש×� נחמיה ווברמן, והציעו לה ולבן זוגה שוחד של 500 ×�לף דולר בתמורה לביטול התלונה. ×”×� ×�×£ ×�יימו עליה ושיבשו עדויות נגדה. נחמיה ווברמן, דמות ידועה בחסידות ס×�טמר, חשוד בביצוע של 88 מעשי×� מגוני×�. הנערה התלוננה ×›×™ ביצע בה מין ×�ור×�לי בכפיה כשהייתה בת 12.

קשר השתיקה, מתברר, מקבל ש� חיזוק מהממסד המשפטי. ל�חרונה התפרסמה כתבה בניו יורק טיימס, שלפיה התובע המחוזי של ברוקלין, צ'רלס היינס, הגיע להסדר ע� עסקני� חרדיי� ור�שי �רגוני� במגזר, שבמסגרתו יועברו תלונות על הטרדות מיניות והתעללויות בילדי� רק לידיעת� של רבני� מקומיי�, וה� �לה שיכריעו �� לדווח על המקרי� למשטרה.

"למה ליצור כת� על הילדה?"

ג� �� מתחילי� להרגיש �ת תחילתו של שינוי, החברה החרדית בישר�ל עדיין מסוגרת ושמרנית ברובה, ורוב הנפגעי� חוששי� להתלונן. מכתב שהגיע בשנה שעברה למשרדי המועצה הל�ומית לשלו� הילד חושף מצי�ות קשה: "יש בעירנו לצערי הרב המון מורי� וגברי� שמרשי� לעצמ� לפגוע בילדי� קטני� ו�ף �חד ל� פוצה פה", כותבת �ישה חרדית. "�ין ל�נשי� �ומץ ללכת למשטרה, למרות שניסיתי להפציר בכמה נשי� שיעשו כך. הן מצידן חוששות שיסולקו מהקהילה. למשטרה �ין טיפת מושג מה קורה במגזר השמרני הזה, �נשי� חולי� מנצלי� �ת מעגל השתיקה ונותני� ליצר� דרור על חשבון ילדינו הרכי�".

ג� בן ז�ב ל� מצליחה תמיד לשכנע �ת הנפגעות שמגיעות �ליה להתלונן. "הגיעה מישהי שסיפרה שבנערותה תקף �ותה קרוב משפחה שגר בסמוך. הי� ל� סיפרה על זה ל�ף �חד, �בל הרגישה שהי� צריכה לטפל בזה. בינתיי� הי� החליטה ל� להתלונן מפחד מהקושי שכרוך בזה".

מה �ת �ומרת במקרה כזה?
"�ני ל� יכולה להיות צעד �חד לפני המתלוננת, �ני תמיד במקו� שלה. �מרתי לה שתעזוב �ת כל המילי� היפות על כך ש�� הי� ל� תתלונן הו� ימשיך לעשות �ת זה. זה חשוב, �בל ל� רק זה. �מרתי ש�� הי� ל� תתלונן הי� לעול� ל� תהיה מ�ושרת. זה יפריע לה כל החיי�. �בל הי� עדיין חוששת".
מה בעצ� החשש הגדול ביותר?
"הבעיה של הקורבן הי� שג� �� י�מינו לה, הי� תסבול כי הי� מסומנת. ילדה שיודעי� שעברה משהו, מסתכלי� עליה �חרת. והי� ל� מבינה 'למה מדברי� עליי? למה מסתודדי�? למה �ין לי חברות?'. והורה שיודע שהבת שלו הותקפה, מתחיל לחשוב ש�ולי עדיף לו בשקט בשקט לפתור �ת הבעיה. למה לי ליצור כת� על הילדה ועל המשפחה? הבת שלי �ולי נפגעה, והי� תקבל טיפול, �בל למה �ני צריך להפוך �ת זה ל�ישיו ולגרו� לה נזק? הו� �ומר '�ולי בסוף מישהו יתפוס �ותו, �בל למה זה צריך להיות על הגב של הבת שלי?'. ה�ב� הזה צריך להבין ש�ולי הבת של השכני� פחות חשובה לו, �בל יש לו עוד ילדה ועוד ילדה, ומי ערב שזה ל� יקרה להן?"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder